Ansvaret

När tempot i sitt liv sakta lugna ner sig så hinner man både tänka och känna efter vart i livet man har kommit. 

Jag är ledig från jobb ett tag nu och för en gång skull käns det som att man hinner hem och landa innan man ska iväg igen. Man hinner andas mellan allt man ska göra. Man hinner även inse att man börjar bli vuxen och att man har ett ansvar och inte det där ansvaret man hade när man gick i skolan och det mesta bara flöt på. Man behövde inte tänka på samma sätt. Då hade man en mamma som skötte det åt en.

Nu bor jag helt själv i min lägenhet. Bodil har flyttat ut och hem till Åland. Här ligger jag i min soffa och hinner andas mellan raderna och känner att jag börjar bli vuxen nu. Jag har en massa ansvar och måsten man måste göra. Det handlar inte om att betla räkningar, diska och städa. Utan att man ska få sin ekonomi att gå ihop, fixa en massa viktiga saker, ha ett jobb, hålla lägenheten i skick, hitta någon ny som kan flytta in, hinna med sina vänner och familj och även komma på vad man vill här livet. Att vara vuxen är inte lätt och det är inte som en dans på rosor. För allt ligger alltid i bakhuvudet. Saker och ting sköter inte sig självt längre så som man trodde när man var yngre. 

Idag är ett bråk med en vän inte något större problem. Man tar det med en nypa salt för idag finns det andra problem och saker som man måste lägga sin energi på istället. Man lär sig lägga energi på rätt saker. För det mesta.

Jag kommer klara av att bli vuxen, men gud vad skönt det hade varit och få vara ett barn igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0