Frukostbullar

Recept på frukostbullarna jag gör här på båten Stena Foreteller.

Ca 1,5 l mjöl
Ca 1 dl rapsolja
1 paket jäst
Ca 5dl varmt vatten
1 ägg

Först så tar jag och häller ca en 1l mjöl i en bunke tillsammans med rapsoljan.
Smular sedan ner jästen och sätter det på omrörning. Medan det blandas runt så häller jag i vattnet. 
Sen så låter jag det stå där och blandas och häller sedan i mjöl eftersom tills degen släpper från bunken edan man rör runt. 
Obs tänk på att ha inte i för mycket mjöl då bli bullarna hårda!
Tar sedan upp degen och sätt den på bakbordet och knåda runt. Rulla ut degen till (korv) och skär sedan ut lagom stora bitar och rullar dom till bullar.
Pensla sedan med uppvispad ägg och sedan strö över med frön om så önskas. 
Låt det stå och jäsa i ca 30 min. 

Nu kommer vi till ugnen. 
Eftersom vi har varmluft samt ångning i våra ugnar här så gör vi så att vi sätter halva tiden på ågning och varmluft samtidigt och resten av tiden bara på varmluft i 200 grader. Sammanlagt har vi brödet i ugnen i 20 min.

Så frågan är nu hur man gör hemma i en vanlig ugn.
Om du har en ugn utan varmluft så sätt ugnen på 200grader och låt brödet vara inne tills de fått färg.

Dom ska se ut såhär när dom är klara.

Kommentarer
Postat av: ikiizzzzzzz

mmmm dom ser helt goda ut :D

2010-03-02 @ 18:15:48
URL: http://iikz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0