Tisdagsmys

Det är ju kanelbullens dag idag så vi kom på att vi ville baka bullar. Klockan åtta på kvällen liksom. Så vi gick och handla, allt fanns utan pärlsocker så det blev bullar utan päelsocker. Tänk att så många bakar bullar idag. 

Nu blir det nybakade bullar med ett glas mjölk.






150g smör
5dl mjölk
fingervarmt (37grader)

50gram jäst för söta degar
smula ner i en bunke och häll i smöret och mjölkblandningen

1,5dl socker
1krm salt
häll i

ca: 1,5dl mjöl
häll i tills det inte klippar fast på fingrarna. Häll absolut inte i allt.

Bearbeta degen i 5min.
På med en duk och låt det jäsa i 30-40min

Dags att kavla ut.
Blanda socker, smör och vaniljsocker till. Bre ut på degen.
Häll på kanelen.

Låt jäsa i 15min.

Vispa upp ett ägg och pensla på och häll på pärlsocker.

In i mitten i ugnen i 225grader upp till 5-8min.

KLART!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0